dr Marcin Klag
Projektant, absolwent Wydziału Form Przemysłowych krakowskiej ASP. Specjalizuje się w projektowaniu komunikacji wizualnej, książek i czasopism. W kręgu jego zainteresowań projektowych istotną rolę odgrywa książka i jej relacja z mediami elektronicznymi. Pracę doktorską na ten temat (Wydział Form Przemysłowych – atlas postaci) pod kierunkiem prof. Władysława Pluty obronił na macierzystym wydziale. Dyplom magisterski (Spotkanie – projekt stołu i krzeseł) uzyskał w Katedrze Metodyki Projektowania WFP ASP pod opieką prof. Marii Dziedzic.
Przez kilkanaście lat pracował w Małopolskim Instytucie Kultury zajmując się, oprócz projektowania, problematyką dziedzictwa kulturowego w edukacji. Sprawował opiekę merytoryczną nad konkursem plastyczno-edukacyjnym „Skarby Małopolski” w którym prowadził również szkolenia dla nauczycieli. Opracowuje i prowadzi warsztaty dla dorosłych i młodzieży wykorzystując elementy dziedzictwa kulturowego w edukacji przedmiotowej. Prowadzi zajęcia z komunikacji wizualnej na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie oraz w Wyższej Szkole Europejskiej.
Członek redakcji i redaktor graficzny pisma „Witkacy! – czyste dusze w niemytej formie”. Przez kilka lat członek redakcji kwartalnika „Autoportret – pismo o dobrej przestrzeni”, gdzie był również odpowiedzialny za formę, oraz miesięcznika „Bikeboard – magazyn rowerowy”, gdzie prowadził dział testów sprzętu. Współpracuje z wieloma instytucjami prowadząc działalność projektową.
Publikacje:
Wspominając Akademię. Co to jest Design?, WydawnictwoAkademii Sztuk Pięknych, Kraków 2019
„Wygląd litery jako komunikat”, Antropologia, media, komunikacja, M. Czapiga, M. Rydlewski red., Colloquia Antropologica et Communicativa, vol. 12, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2019
„Food design”, Linia prosta, nr 10, Wydawnictwa Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie, Tarnów 2019
„Ornament – piękny i wstrętny”, Strach, wstręt, wstyd i inne fobie, M. Czapiga, K.Konarska red., Colloquia Antropologica et Communicativa, vol. 10, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2017
„Wzornictwo jako czynnik podnoszenia wartości produktów i usług”, Towaroznawstwo w badaniach i praktyce – Ekologiczne, ekonomiczno-prawne i marketingowe aspekty jakości produktów, R. Salerno-Kochan, M. Wojciechowska, Polskie Towarzystwo Towaroznawcze, Uniwersytet Ekonomiczny, Kraków 2017
„Przedmiot projektowania”, O rzeczach zbędnych, zagubionych i zmarnowanych, M. Czapiga, K.Konarska red., Colloquia Antropologica et Communicativa, vol. 9, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2016
„Design (w) edukacji – projektowanie procesu nauczania o sztuce i dziedzictwie kulturowym”, AnnalesUniversitatisPedagogicaeCracoviensis, Studia de Arte et Educatione 2014, t. IX: Artysta – nauczycielem sztuki i animatorem kultury. Znani polscy twórcy nauczający w szkole średniej, red. B. Stano, Paulina Tendera, Wydawnictwo Naukowe UP, 2014
„Tłumaczenie na obrazy – o ilustracjach utworów Juliana Tuwima”, Acta UniversitatisLodziensis. Folia Litteraria Polonica 2014 (t.26), nr 4 [tom monograficzny: Tuwim bez końca, red. M. Lachman]
„95 centyl. Adam Gedliczka”, 2+3D Grafika plus produkt, Ogólnopolski kwartalnik projektowy, numer specjalny Jubileusz 50-lecia Wydziału Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych im Jana Matejki w Krakowie, 2+3D, Kraków 2014
„Co mówią stare rękopisy” – publikacja edukacyjna na temat konstrukcji rękopisów średniowiecznych. Autorzy: Piotr Tylus, Marcin Klag, 2008
„X x Małopolskie Dni Dziedzictwa Kulturowego” – album fotograficzny 160 zabytków Małopolski objętych przez siedem lat projektem Małopolskich Dni Dziedzictwa Kulturowego. Wykonanie fotografii, projektu graficznego i składu wydawnictwa. Teksty Barbara Sanocka. Wydawca: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, 2007
„Informacje i emocje – o czytaniu logotypów” w: Ikoniczność w języku i literaturze, red. E. Tabakowska, Kraków: Universitas, 2006.